Pandémia Covid-19 priniesla vo svete práce nové zameranie na flexibilitu, home-office a prácu remote. Všetci sa snažíme prispôsobiť sa novému „normálu“. Musíme však rátať s tým, že Covid-19 nie je jediná prekážka a narušenie pracovného prostredia, s ktorým sa v budúcnosti stretneme. Všetci jednotlivci, podnikatelia aj spoločnosti budú musieť takýmto situáciám čeliť. Niektoré spoločnosti sú na takého situácie pripravené a podobné nastavenia majú zaužívané aj pri bežnom fungovaní. Nielenže podporujú flexibilitu pri práci ale aj prácu na diaľku a už v minulosti sledovali vplyv takéhoto nastavenia na fungovanie zamestnancov aj biznisu. Zanalyzovali, čo a ako u nich funguje a čo nie. Práca z domu je aktuálne nevyhnutnou vecou situácie. Napriek stále sa zvyšujúcej automatizácii v podnikoch, spoločnosti sú stále závislé na ľudskom faktore, na svojich zamestnancoch. Práca ako taká, musí brať do úvahy rôzne tlaky, ktoré teraz situácia na ľudí vyvíja. Skúsenosti a pochopenie týchto tlakov vedú k lepším spoločnostiam, výrobkom a službám, k spokojnejším zamestnancom.

Takže čo a ako robia najlepšie spoločnosti?

Medzi spoločnosti, ktoré najlepšie zvládajú organizáciu práce na diaľku a aj aktuálnu situáciu patrí spoločnosť Vodafone UK, ktorá umožňuje osobám, ktoré sa k nim vracajú (po materskej, po PNke ai.), pracovať v režime so zníženým počtom hodín týždenne, za plnú mzdu. Taký systém majú nastavený aj teraz. Tiež sa pýšia svojou globálnou politikou proti domácemu násiliu a zneužívaniu (sú teraz horúcou témou, keď sme všetci doma), ktorá umožňuje zobrať si bez uvedenia konkrétneho dôvodu či dokladu voľno, na riešenie dopadu domácich problémov či násilia. London Borough of Waltham Forest v Anglicku je zase prvý veľký zamestnávateľ, ktorý zaviedol predčasnú materskú dovolenku, aby sa mamičky už vôbec nevystavovali riziku nakazenia.

V aktuálnej situácii sa zmenila aj pracovná kultúra. Spoločnosti skúšajú rôzne spôsoby práce, prostredníctvom  zavádzania troch rôznych nových tipov pracovných zmlúv – z domova, z viacerých miest a z kancelárií / zo staveniska. Spoločnosť Now Teach je medzinárodne ocenená za jej inovatívny prístup, ktorý vedie ľudí z rôznych prostredí k vzdelávaniu doma a podporuje flexibilnú prácu v každej profesii. Mnohé obchodné spoločnosti hovoria o tom, ako zmenili svoje fungovanie tak, že znížili tradičný šesťdňový týždeň pre zamestnancov predaja a zatvorili svoje prevádzky na 2 dni v týždni aby mohli byť viac doma a oddýchnuť si.

Z rôznych prieskumov pracovného trhu vyplýva, že hoci si väčšina zamestnávateľov myslí, že po prehrmení situácie s novým koronavírusom bude dopyt po flexibilnej práci a práci remote ešte väčší ako doteraz, nie je tomu úplne tak. Rôzne vekové skupiny a celkovo asi 40% zamestnancov by opäť rado pracovalo na svojich pracovných miestach a v kanceláriách. Pri prispôsobovaní sa na prácu z domu im chýba pomoc pri organizácii, pri prihlasovaní na rôzne servery, vzdialené prístupy a problémom je tiež tímová spolupráca na úrovni práce na diaľku. Väčšina zamestnancov teda potrebuje podporu pri implementácii práce z domu, čo svedčí o tom, že spoločnosti neboli na túto situáciu v minulosti pripravené (aj keď možno vo svojich benefitoch ponúkali vysokú flexibilitu práce). Medzi výzvy, ktorými si musia ešte spoločnosti prejsť sú podpora zamestnancov pri práci na diaľku, zmena postoja k zamestnancom pracujúcim remote (ktorí sú stále považovaní za menej interaktívnych, prijímaní sú zväčša na živnosť a nie je do nich kladená úplná dôvera), zabezpečenie možnosti kariérneho rastu pre pracovníkov z domu a na diaľku, poskytovanie ekvivalentných zamestnaneckých výhod či zvyšovanie odbornej kvalifikácie takýchto zamestnancov alebo minimalizovanie ich možnej kolektívnej izolácie. Kľúčom k úspešnému zvládnutiu aktuálnej situácie a aj toho, čo nás čaká po nej, je sledovanie a zdôrazňovanie toho ako to robia úspešné spoločnosti, zdieľať ich know-how .

Project change management process: Everything you need to know

Toto všetko si určite vyžaduje inovatívne prístupy HR. Zodpovednosť za nové nastavenie organizácie a jej prístupu je často vkladaná do rúk odborníkom, ktorí majú priestor pracovať na dlhodobejších strategických otázkach, ktoré predvídajú meniace sa potreby a požiadavky zamestnancov a sú tiež schopní zvládať akútne situácie, meniace fungovanie celej spoločnosti, a to s chladnou hlavou. Aktuálne musia zamestnávatelia prijať postoj založený na životnom cykle organizácie a pracovného trhu a spojiť sa (všetky oddelenia, nadriadení, výkonní pracovníci, majitelia aj zamestnanci) tak, aby boli pripravení na aktívnu spoluprácu, change-management a vedeli dávať svojim zamestnancom istoty, keď čelia úplne novým situáciám vo svojom profesijnom živote. Je na spoločnostiach aby vytvorili pracovné miesta, ktoré budú fungovať za každej situácie a pre každého.

Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať Vám kvalitnejšie služby. Používaním našich online služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookies. Viac informácií nájdete tu.