Aj vy si zvyknete životopis mierne „prifarbiť“ aby bol pre konkrétne výberové konanie atraktívny?
Paradoxne, väčšinou si životopisy prikrášľujú manažéri, konkrétne muži a najčastejšie obchodníci.
Prečo to robia?
Je viacero možných dôvodov. Niekedy nezrovnalosti v životopisoch vznikajú len preto, že si kandidát stiahne internetovú šablónu na jeho vytvorenie, ktorá ho núti v presných krokoch popísať svoj kariérny profil. Dopadne to tak, že informácie sú chaotické a nie je jasné, čo kandidát robil, kedy a akú prácu hľadá.
Dôvodom býva aj snaha zakryť časové medzery v profesijnej kariére. Nikto totiž recruiterovi nechce vysvetľovať, že v poslednom zamestnaní vydržal len mesiac a potom bol 4 mesiace bez práce.  Kandidáti potom uvádzajú, že do aktuálneho dátumu pracujú v bývalom zamestnaní alebo uvedú len rok pôsobenia v spoločnosti, bez konkrétnej dĺžky v mesiacoch.
Aby sme sa vrátili k manažérom. Často sa snažia zakryť, na akej úrovni manažmentu pracovali. V popise pracovnej pozície uvedú každú jednu aktivitu, ktorú mali medzi svojimi zodpovednosťami, ale nedozvieme sa, koľko ľudí riadili, komu reportovali alebo na akej úrovni v rámci hierarchii spoločnosti sa nachádzali. Podobné je to pri uvádzaní schopností a znalostí. Pri jazykoch uvádzajú – aktívne alebo stredne pokročilý a počítačové znalosti uvedú snáď úplne všetky, pričom v polovici sú len začiatočníci. Takéto „zahmlievanie“ však umožňujú a veľmi zjednodušujú dnes naj-využívanejšie šablóny na tvorbu životopisov.
Určitému prikrášľovaniu však rozumieme. Dobre vyzerajúce CV vás často aj pri menších pochybnostiach o skúsenostiach môže dostať aspoň na stretnutie – pohovor, ktorý môže byť rozhodujúci. Ak sa kandidát dokáže dobre predať a zmysluplne vysvetliť nezrovnalosti, je to v poriadku. Niektoré veci však nezakryjete. Napríklad jazykové znalosti, keď raz napíšete, že ste pokročilí, väčšina recruiterov si aj tak znalosť overí. Pri konverzácii v jazyku je nepríjemné vysvetľovať, že ste vlastne tým mysleli vaše schopnosti skôr v porozumení, či písaní.
Na internete nájdeme hŕbu tipov a vzorov ako napísať profesijný životopis tak aby zaujal každého HRistu. Keď sa kandidát, ktorý je dlhšie vo výberových konaniach neúspešný preberá takýmito tipmi, často to vedie k nezmyselnému reorganizovaniu, dopĺňaniu, rozširovaniu životopisu. Čo je skôr kontraproduktívne.
Ako teda napísať profesijný životopis, ktorý zaujme?
Základom je popísať reálne a relevantné skúsenosti. Niekoľko odrážok vystihujúcich základné povinnosti a zodpovednosti na pracovnej pozícii, presne uvedená kariérna „šnúra“ časovo aj chronologicky a jazykové, technické znalosti. Často sa stretávame s dlhým zoznamom absolvovaných školení, ktoré ďaleko presahujú zoznam pracovných skúseností. Radíme, uvádzať naozaj reálne znalosti, to, čo kandidáta baví, motivuje, v ktorej oblasti sa kandidát cíti „fundovaný“. To platí aj pri školeniach. Je potrebné vyzdvihnúť tie školenia, ktoré súvisia s kariérnym zameraním kandidáta.
Chyby rozhodne nerobia len kandidáti v životopisoch. Rovnako neurčité a prikrášlené bývajú aj pracovné ponuky. „Administratívny pracovník v novootvorenom biznis centre“, „Obchodník pre lídra na trhu“, „Asistent s motivujúcim ohodnotením“. Neurčité pracovné ponuky si priam pýtajú neurčité a nešpecifické životopisy. Na druhej strane, je zlozvykom mnohých HR oddelení pracovné ponuky rovnako nerealisticky prikrášľovať. Buď je každá vlastnosť spoločnosti prezentovaná ako benefit alebo je investované do očarujúcej grafiky inzerátu, v ktorom však chýba to základné zdelenie – čo vlastne pozícia obnáša a vyžaduje.
Vyhnime sa teda bezhlavému posielaniu životopisov na pozície, ktoré sú pre nás irelevantné a tiež prázdnym informáciám v ponukách.

Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať Vám kvalitnejšie služby. Používaním našich online služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookies. Viac informácií nájdete tu.