Motivačný list je kontroverzná téma. Recruiteri „starej školy“ na ňom trvajú, niektorí ho považujú za pridanú hodnotu, niektorí za zbytočný a v dnešnej rýchlej dobe niektorí za stratu času, preto ho buď nepíšu (kandidáti) alebo nečítajú (recruiteri).
Všeobecne, ak nie je vyslovene pri inzeráte napísané, že spolu so životopisom sa vyžaduje motivačný list, kandidáti ho neposielajú. Alebo len zo slušnosti siahnu po šablóne, ktorá ako prvá vyskočí na Google a pomenia pár charakteristík ako meno, pozíciu, silné stránky. Vualá, toto je moja motivácia. Rovnaká ako u všetkých ostatných?
Je dobré podotknúť, že „Mám záujem o túto pozíciu lebo je zaujímavá a už som niečo podobné robil v minulosti.“, nie je motivačný list ale sprievodný text, ktorý sa patrí pripojiť k mailu, v ktorom životopis na zváženie zasielate.
Motivačný list by mal byť priložený k mailu vo formáte PDF a mal by komunikovať potencionálnemu zamestnávateľovi niečo o vás. Vaším štýlom komunikácie by mal hovoriť o tom, prečo sa na pozíciu hlásite, čím vás zaujala, čo môžete firme priniesť a čo je na vás ako kandidátovi zaujímavé.
Je pravda, že v dnešnej dobe, je po kvalitných kandidátoch taký dopyt, že recruiteri, ako my, kontaktujú kandidátov s pozíciami sami a snažia sa od nich dozvedieť čo najviac informácií o ich kariére, motivácii, skúsenostiach, očakávaniach. Dalo by sa preto argumentovať, že načo písať motivačný list, radšej poslať CV a čakať, kým recruiter zavolá, potom mu všetko, čo chce vedieť poviete. Motivačný list však slúži práve na odlíšenie jedného kandidáta od ostatných desiatok, ktorým voláme. Pokiaľ je zaujímavý a relevantný a pripojený k relevantnému cv, vtedy je takmer isté, že budete prvý na rade, komu sa ozvú. S dostatočnými informáciami o vás sa dostaneme pri telefonáte či stretnutí najviac relevantným informáciám, pričom motivačný list slúži pred pohovom aj na „prelomenie ľadov“.
Aké chyby sú pri motivačných listoch bežné a spôsobujú, že ich recruiter ani nedočíta?
Tu sú niektoré z nich:
1. Začnime tým, že najhoršie je žiadny motivačný list neposlať.
2. Posielanie univerzálnych šablón dostupných na webe, kde doplníte len pár konkretizovaných osobných údajov a podpis. Takýto list, nehovorí nič o vašej motivácii.
3. Zrekapitulovanie štruktúrovaného životopisu v súvislom texte. Ak spojíte odrážky do viet, nič nové nám to o vašej motivácii a záujme nepovie.
4. Gramatické chyby, text bez interpunkcie, skomolený názov spoločnosti alebo pozície, na ktorú sa hlásite. Čudovali by ste sa ako časté tieto chyby sú.
5. Príliš dlhé rozprávanie. Motivačný list by mal mať dĺžku pol až 3/4 strany. Keď napíšete dva – tri prehľadné odstavce, recruiter si oveľa jednoduchšie, rýchlejšie a ochotnejšie text prečíta. Pokiaľ text presahuje jednu stranu, je to naozaj na škodu veci. V tomto prípade neplatí, že čím viac napíšete, tým lepší dojem spravíte.
6. Absencia motivácie. Motivačný list by mal predovšetkým informovať o tom, prečo máte o pozíciu a prácu v spoločnosti záujem. O vašom štúdiu v zahraničí, práci na dobrovoľníckych projektoch či záujmoch sa dočítame v životopise. Samozrejme ak sú to informácie priamo relevantné k pozícii, je dobré zmieniť ich kontext.
7. Prispôsobte formuláciu a komunikáciu typu spoločnosti, ktorú oslovujete. Aj preto nie sú všeobecné šablóny najšťastnejšou voľbou. Inak oslovíte rodinnú slovenskú spoločnosť s dlhoročnou tradíciou a silným menom na trhu a inak start-up, ktorý tvorí inovatívnu technológiu, ktorej chcete byť súčasťou.
Skúsený recruiter už videl tisícky životopisov a motivačných listov. Predo dokáže odhadnúť, ktorý stojí za to čítať až dokonca, a ktorý bol stiahnutý z internetu a premenovaný. Pri výbere nových zamestnancov býva otázka motivácie nevyhnutná. Opýta sa vás na ňu recruiter z agentúry, recruiterka na prvom kole pohovoru, manažér na druhom kole aj nový kolegovia v prvý deň nástupu. Preto ak máte čo povedať, máte motiváciu sa o pozíciu vážne zaujímať, napíšte úprimný motivačný list.