To, aký zanecháte dojem u kandidáta po pohovore rozhoduje o tom, akú informáciu bude o vás šíriť ďalej verejnosti a či bude v budúcnosti znova ochotný uchádzať sa v rovnakej firme o pracovné miesto.
Aký „candidate experience“ – skúsenosť z výberového procesu má kandidát zo stretnutia vo vašej spoločnosti? Cíti sa akoby prišiel na úrad alebo mu je po celý čas príjemne, dostáva zaujímavé informácie a ešte aj niečo naviac? Zostane mu dobrý pocit aj napriek tomu, že nie je vybraný? „Candidate experience“ je dôležitý z dvoch dôvodov, jednak je dobré nadviazať vzťah s kandidátmi – junior na pohovore môže byť o pár rokov dokonalý pre danú pozíciu a po druhé, zamietnutých kandidátov je vždy viac ako prijatých a tým ako budú o svojom zážitku zo spoločnosti hovoriť, formujú povesť firmy.
V tejto súvislosti býva náborový proces prirovnávaný ku gastronómii – môžete sa v reštaurácii najesť a ísť alebo môžete odchádzať so skvelým pocitom a zážitkom, o ktorom budete rozprávať známym. Nanešťastie, nábor vo veľa spoločnostiach pripomína úplne priemerný bufet s obyčajným jedlom a nie príliš prívetivou obsluhou.
Dôležité je vedieť kandidáta zamietnuť tak, aby sme zostali kamaráti. To znamená poskytnúť mu kvalitnú spätnú väzbu, vysvetliť dôvody prečo neuspel. Forma sa môže líšiť podľa štádia výberového procesu, do ktorého sa kandidát prepracoval. S kandidátmi vo finálnom kole je dobré hovoriť osobne či telefonicky, zatiaľčo po prvom kole je postačujúci email. Možno si myslíte – koľko času to dá, kamarátsky sa rozlúčiť s každým jedným kandidátov. Feedback však nemusí byť časovo náročný. Ak máte pripravené kvalitné šablóny na rôzne druhy dôvodov odmietnutia, je to chvíľka. Ak sa jedná o skutočne seniorných kandidátov, namieste je aj poďakovanie za záujem a účasť.
Uvedomujeme si aký je rozdiel medzi slovami talent a kandidát? Pretože kandidát alebo uchádzač sa o niečo uchádzajú ale väčšina ľudí na dnešnom trhu práce čaká na príležitosť a o nič sa aktívne neuchádza. Talenty sú zväčša ľudia, ktorých treba osloviť, vyvolať záujem a až potom z nich urobiť kandidátov. Veľa náborových procesov stroskotalo na tom, že sa HR začalo príliš skoro správať k prezentovanému človeku ako ku kandidátovi a začali ho pohovorovať otázkami na silné a slabé stránky, čím ho odradili. Arogancia vyšších manažérov počas pohovoru môže úspešný nábor okamžite zničiť.
My, ako recruiteri alebo špecialisti sa pohybujeme v prostredí náboru denne. Avšak kandidát, ktorý sa chystá urobiť životnú zmenu, je v našej firme prvý krát. Je nervózny a nevie, čo ho čaká, s kým všetkým sa stretne a ako dlho to bude celé trvať. Nedostatok informácií môže byť veľmi stresujúci. Preto treba kandidátov udržovať dôkladne informovaných. Pred a aj po pohovorom, kvalitní špecialisti z personálnych agentúr po každom kole pohovoru zisťujú priebežný feedback od klienta a ihneď komunikujú s kandidátom. Kvalitná informovanosť začína maličkosťami. Ráta sa aj automatické potvrdenie prijatia CV, link s detailnejšími informáciami o spoločnosti v podpise atď.
Existuje plno maličkostí akými kandidáta prekvapíte a zanecháte v ňom príjemný pocit. Môžete mu popriať na LinkedIn k sviatku, môžete mu zagratulovať k novej práci. Počas pohovoru sa môžete vyhrať s tým kam kandidáta usadíte, čo mu ponúknete na pitie, aké prvé informáciu mu poskytnete, či mu ukážete priestory kancelárie, či dostane niečo na pamiatku.
Krokom k navodzovaniu pozitívnej „candidate experience“ je zbieranie spätnej väzby od kandidátov. Niekto sa pýta kandidátov priamo po pohovore, niekto to necháva na agentúry, ktoré ho odporúčali, iní posielajú kandidátom krátke dotazníky. Je viacero metód a nie je ľahké určiť, ktorá je najlepšia. Isté je len to, že objektívna spätná väzba je dôležitá pre identifikáciu príležitostí na zlepšenie.
Candidate experience ale hlavne o selskom rozume. Nie je to žiadna veda, stačí sa správať počas náborového procesu ako úplne normálni ľudia. To znamená, že keď mi niekto napíše, tak mu slušne odpíšem. Keď má človek, ktorého som stretol výročie, tak mu zablahoželám. Keď príde návšteva domov, chcem aby sa cítila príjemne a odchádzala s dobrou náladou. Predsa, keď ma starý kamarát pozve na kávu, neodpíšem mu „Ďakujem za zavolanie. Ak sa do 3 dní neozvem, tak som našla vyhovujúcejší plán“.
Ide o prirodzené správanie. Snažte sa získať spätnú väzbu od svojich kandidátov a určite, keď si k nej sadnete, nájdete mnoho priestoru pre zlepšenie, čo sa neskôr odrazí aj vo verejnej mienke o spoločnosti.

Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať Vám kvalitnejšie služby. Používaním našich online služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookies. Viac informácií nájdete tu.