Mnoho vysoko postavených manažérov má za primárny cieľ zvyšovať obrat a produktivitu, za čo sú patrične ocenení „zvrchu“. Manažment šťastia je jednodznačne v biznise vedľajší a je ním „niekto“ poverený, najčastejšie HR.
Happiness management nie je len nástrojom, ako dosiahnuť lepšie výsledky či produktivitu. Bez neho firma nie len že nebude rásť, ale čoskoro aj prestane byť konkurencieschopná, čo prináša mnoho následkov.
Prečo je Happiness Management pre firmy dôležitý?
Už v roku 2012 bol v Harvard Business Journal uverejnený výskum, ktorý realizovala Sonja Lubomirski. Výsledky výskumu ukázali na rovinu v číslach, čo firmám prináša, keď sú ich ľudia šťastní. Výskum pokračoval, výsledky sa rozširovali a dnes na ich základe vieme povedať, že šťastné tímy: predávajú o tretinu až polovicu viac; sú o tretinu produktívnejší; majú menšiu fluktuáciu; o tretinu menšie absencie; rýchlejšie sa učia a vykazujú menšiu chybovosť a sú tri krát kreatívnejší.
Z toho vyplýva, že Happiness Management je pre každú firmu vec strategického významu.
Happiness je oveľa viac ako spokojnosť. A to preto, že spokojný zamestnanec ≠ šťastný zamestnanec. Samotná spokojnosť totižto vyššie spomenuté pozitívne dôsledky neprináša.
Podľa teórií existujú dva druhy šťastia. Vyhodnotené šťastie (aktuálna spokojnosť) a prežité šťastie. To čo prináša vyššiu efektivitu, kreativitu a ostatné vyššie spomínané je práve prežité šťastie. Vyhodnotené šťastie má oveľa menší vplyv a bežne využívané „motivátory“ ako peniaze, funkcie, benefity môžu mať na prežité šťastie v práci dokonca negatívny vplyv.
Čo ovplyvňuje prežívanie šťastia?
Väčšina z náš na túto pozíciu odpovie, že zdravie, životná situácia alebo celkovo situácia, v ktorej sa nachádza. Je to pravda avšak podľa výskumov nás spomínané v prežívaní šťastia ovplyvňuje oveľa menej ako si myslíme. Jeden z modelov šťastia hovorí o dvoch jeho pilieroch: vzťahoch a výsledkoch.
V rámci Happiness Managementu zamestnancov by sme mali preto cielene ovplyvňovať hlavne týchto 5 oblastí:
1. budovať pozitívne vzťahy v tímoch a medzi tímami
2. umožniť vidieť zamestnancom svoje výsledky
3. zatiahnuť ľudí do aktivít tak, aby sa bavili
4. cielene generovať pozitívne emócie na pracovisku
5. dávať postupom ako aj všetkému jasný zmysel
Ako veľmi je pre Vašu firmu Happiness management dôležitý? A ako rýchlo by ste s jeho aplikovaním mali začať?
Zamyslite sa nad tým, ako náročné je pre Vás prijať do práce zaujímavých ľudí, akú vysokú máte fluktuáciu, potrebujete zvýšiť produktivitu alebo zlepšiť vzťahy medzi jednotlivcami či tímami?
Ak áno, tak práve šťastní zamestnanci môžu byť kľúčom k cieľu, ktorý chcete dosiahnuť.