Čo Vás ako prvé napadne, keď Vám niekto povie, že sa živí ako headhunter?
Je dosť možné, že si predstavíte niečo na štýl lovcov pokladov či mamutov. Názov tejto profesie znie naozaj dramaticky.
Táto práca je ale naozajstný lov a niekedy, naozaj napínavý. Najmä vtedy, keď po týždňoch telefonátov a pohovorov, čakáte ako sa top kandidát rozhodne ohľadom pracovnej ponuky, na ktorú ste ho ulovili. Headhunter na základe požiadaviek na pracovnú pozíciu aktívne vyhľadá vhodných kandidátov, dáva dohromady zoznam spoločností, kde by sa mohli zaujímaví kandidáti vyskytovať, potom sa snaží vyhľadať kontakt a spojiť sa s kandidátom, a potom prichádza najťažšia časť, využije všetky svoje znalosti a schopnosti aby korisť nalákal a vzbudil v nej záujem – motivoval ho zaujímať sa o pracovnú pozíciu.
Predpokladám, že všetci ale vieme aká je aktuálne situácia. Kvalitných kandidátov nenachádzate každý deň a aktuálne je taký dopyt po pracovnej sile, že by sa dalo povedať, že spoločnosti berú čo príde. Nuž, niekedy to tak aj naozaj je.
Sú však pracovné pozície, kde nestačí vybrať niekoho motivovaného a sympatického. Je potreba nájsť toho najlepšieho možného na trhu práce. Tú to zväčša manažérske role, ktoré majú dopad na fungovanie celej spoločnosti a ich zástancovia sú špecializovaní v konkrétnom odbore, ktorý sa na Slovensku a okolí objavuje len zriedka. Napríklad taký nákupca špeciálnych plastových granulátov? Alebo manažér laboratória pre analýzy polyuretánových pien? Koľko ľudí je asi na to kvalifikovaných, má skúsenosti, hovorí anglicky, má Linked In profil a poskytne vám telefónne číslo? No…
Prvé umenie, ktoré headhunter ovláda, je vytipovanie si všetkých miest, kde by sa mohli vhodní kandidáti vyskytovať a oslovenie ľudí diskrétnou a dostatočne zaujímavou formou.
Umenie motivovať je kľúčové. Motivácia je alfa omega všetkého. Headhunter diskrétne prezisťuje či je kandidát v aktuálnej práci spokojný, ak je, hľadá niečo, čo by ho mohlo motivovať k zmene. Šikovný headhunter má na toto šiesty zmysel, nikdy nič nie je stopercentné a preto vie nájsť kandidátovo slabé miesto a pracovať s ním. Vždy sa nájde niečo, čo kandidát očakáva do budúcna, čo by bola preňho pridaná hodnota a keď je mu to ponúknuté, začne nad zmenou uvažovať.
Jednou s veľmi prínosných služieb headhunterov a personálnych agentúr je mapovanie trhu. Počas už prebiehajúceho projektu klient vie, koľko relevantných kandidátov sa asi na pracovnom trhu nachádza, ako sú ohodnotení, aké majú podmienky, čo ich motivuje, v ktorej lokalite sa nachádzajú. Klient tak vie ako stojí na trhu v porovnaní s konkurenciou a ako sa musí pripraviť na to aby mal vhodné podmienky v spoločnosti aby takéhoto človeka získal neskôr k sebe.
Veľká výhoda a pridaná hodnota špecializovaných agentúr a headhunterov je ich profesijná sieť, ktorú si každým pohovorom, správou či kontaktom budujú. Často krát nás, recruiterov už pri zadávaní pozície napadajú mená kandidátov, o ktorých vieme, že sú k dispozícii na trhu práce a majú požadované skúsenosti alebo poznáme spoločnosti, kde by sa mohli takýto kandidáti nachádzať. Dobrý recruiter či headhunter preto ovláda aj umenie networkingu.
Budovaním dobrej siete kontaktov, kvalitným a precíznym vyhľadávaním a skúsenosťami sa tvorí dobrý recruiter /headhunter, ktorý je pri obsadzovaní aj tých najnáročnejších pozícií úspešný.
https://mblue.cz/blog/sesty-smysl-headhuntera/