Mnoho firiem, našťastie, zobralo na vedomie, že v dnešnej dobe už nestačí len prijať nového zamestnanca a podpísať s ním zmluvu. Vidíme, že sa dôsledne venujú aj procesu etablovania nováčika, čo je koniec koncov rovnako dôležité ako samotný výber. Nie len preto aby bol pre spoločnosť čo najrýchlejšie prínosom, ale aj  preto, aby sa eliminovalo riziko, že sa nováčik po pár týždňoch rozhodne hľadať zase niečo iné. Dôkazom sú zaujímavé a dôsledne naplánované adaptačné programy, „Wellcome days“ a iné aktivity.
Základom pre udržanie si zamestnanca je kvalitný výber. Každý pristupuje k práci odlišne. Sú ľudia, ktorým idú veci jednoduchšie, rýchlo chápu, ľahko sa prispôsobia, sú ochotní, chcú úspech a jednoducho sa začlenia do nového tímu. Sú ale aj takí, ktorým tieto charakteristiky chýbajú a práca s nimi je oveľa náročnejšia. Niekedy je možné ich motivovať a nasmerovať aspoň k priemernému výkonu v práci a niekedy je zase lepšie, keď odídu.
Nepríjemné na odchodoch zamestnancov je, že si nikdy nie ste istí, či prichádzate o skvelého zamestnanca s dlhodobým potenciálom, ktorému treba dať čas alebo o niekoho kto len pochopil, že sa u Vás musí aj pracovať, a to mu nevyhovuje.
Týchto 5 faktorov môže hrať rolu v prvých dňoch a týždňoch nováčika. Je nevyhnutné, aby ste sa skúsili vcítiť do jeho kože, pretože jeho vnímanie a pohľad na pracovné prostredie a miesto je rozhodne iné, ako to vaše. Ak si dáte na nasledujúce veci pozor, vaša šanca na udržanie šikovných nováčikov sa zvýši.
1. Nováčikovia mávajú pocit, že sú na obtiaž.
Nováčikovia majú často pocit, že obťažujú ostatných a prvotné nadšenie tak môže rýchlo opadnúť. Ani od toho najlepšieho kandidáta nemôžete čakať, že sa rozhliadne a začlení na svojom novom poste sám. Organizácia beží, zamestnanci majú svoje povinnosti a nováčik je pre nich často prácou navyše. Prístup spolupracovníkov je veľmi dôležitý. Po stretnutí s personalistom a nadriadeným sú spolupracovníci hneď ďalší, ktorí ukazujú nováčikovi reálne fungovanie v spoločnosti.
Tip: Nováčik by mal mať priradeného konkrétneho človeka, na ktorého sa môže obrátiť, a ktorý ho bude mať pod kontrolou. Ten bude k dispozícii pre jeho otázky a rovnako mu bude robiť približný program aby sa nestalo, že sa nováčik pol dňa „nudí“ a na druhý deň nevie kde mu hlava stojí od nových informácií.
2. Nováčik nerozumie svojej role vo firme.
Nováčikovia často nechápu svoju rolu či očakávaný prínos. Aj keď sú začiatky ťažké, ľahko prepadnú pochybnostiam o tom, či by si nemali začať hľadať niečo jednoduchšie. Pri niektorých pozíciách sú začiatky extrémne náročné, ale hneď ako si nový zamestnanec nájde vo svojej práci určitú rutinu, dokáže už všetko jednoduchšie zvládať. Navyše, existuje typ ľudí, ktorí s novými vecami bojujú dramatickejšie a potrebujú viac trpezlivosti. Akonáhle ale dostanú svoj priestor, sú schopní danú prácu vykonávať na vysokej úrovni.
Tip: Vysvetlite novému zamestnancovi, čo je jeho účelom a ako jeho práca prispieva k cieľom spoločnosti. Nováčik potrebuje vedieť, prečo tam vlastne je, aby videl víziu svojej práce a nevzdal to predčasne.
3. Nováčik je zavalený úlohami.
Nový zamestnanci sú často valcovaní veľkým množstvom úloh a činností, ktoré majú robiť a osvojiť si ich.
Tip: Postarajte sa o to, že váš nový kolega rozumie tomu, aký má odovzdať výsledok. Definujte mu, čo presne chcete. Jednoduchšie sa tak zorientuje v úlohách a hlavne prioritách. Šikovní ľudia sa rýchlo zorientujú v tom, čo majú robiť, keď majú jasno za akým cieľom idú.
4. Nerozumie firemnému slangu.
Nováčik je často zmätený, pretože mnohým výrazom okolo seba nerozumie. Kvôli svojmu postaveniu „nového člena svorky“ sa často ľudia aj boja opýtať a radšej predstierajú, že všetkému rozumejú. Všimli ste si niekedy koľko cudzích či interných výrazov denne použijete pri komunikácii s kolegami?
Tip: Vytvorte si slovníček všetkých cudzích alebo interných výrazov, ktoré v tíme používate a sú pre vás špecifické. Poskytnite ho nováčikovi aby bol „v obraze“. Nováčika však stačí aj vnímať. Ak sa do debaty nezapája alebo odvracia zrak, je dosť pravdepodobné, že práve nevie, o čom je reč.
5. Dlhé zaškolovanie znižuje nadšenie.
Dlhé a náročné školenia a kurzy spôsobujú, že nováčik pomaly stráca nadšenie. Ak máte možnosť zaučiť nováčika za pár hodín, po ktorých už môže začať nejak prispievať svojimi skúsenosťami, je to ideálne. Hneď vidíte ako mu to ide, ako si poradí. Sú však pozície, ktoré sú veľmi komplikované a v niektorých firmách trvá dlhé mesiace, než začne byť nový kolega naozaj produktívny. Zamestnávateľovi sa však dlhé zaškolovanie niekedy naozaj nevyplatí. Produktívny človek totiž rád vidí výsledky svojej práce, ktoré ak sa dlhšie nedostavujú, je demotivovaný. Jeho nadšenie upadá a vzniká riziko, že to vzdá ešte predtým, ako začne na pozícii reálne fungovať.
Tip: Snažte sa vyvážiť kvalifikáciu samotnou prácou. Nevadí, ak to nebude presne tá práca, ktorú má vo finále vykonávať. Dôležité je, aby niečim prispieval spoločnosti a videl vo vzdelávaní a pôsobení u vás zmysel.
Ak sa vám stáva, že zamestnanci odchádzajú v skúšobnej dobe, nezabúdajte sa ich pýtať prečo. Čo ste mohli urobiť lepšie aby sa u vás cítil dobre, čo bolo preňho náročné alebo rozhodujúce. Spätná väzba vás rozhodne posunie dopredu.

Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať Vám kvalitnejšie služby. Používaním našich online služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookies. Viac informácií nájdete tu.