Ako spoznať dobrú personálnu agentúru? V čom sa líši dobrá od zlej?
Vo všeobecnosti je medzi reruitermi počuť názor, že kvalita služieb veľkých agentúr je mierne diskutabilná. To, čo mnoho recruiterov hľadá v menších agentúrach, je vzťah s klientom, založený na partnerstve.
Prečo veľké agentúry prosperujú?
Veľká agentúra môže priniesť pridanú hodnotu tam, kde ide o kvantitu. Napríklad ak klient potrebuje na projekt 100 maliarov, správnou voľbou bude veľká agentúra s viacerými pobočkami po celej krajine. Pri jednotlivých a špecifických náboroch je situácia úplne iná, úspešnosť veľkých agentúr je radikálne nižšia. Prečo sa im ale potom tak darí? V množstve firiem panuje predstava, že veľká agentúra má prístup k veľkému množstvu kandidátov, poprípade k lepším kandidátom a majú kvalitnejšie prepracovanejšie služby. Nikto sa však nezamýšľa nad tým, že nakoniec na pozícii (ako to býva vo väčšine prípadov) bude pracovať recruiter/ka, ktorá má v exceli 20 a viac otvorených pozícií a špecifikácie tejto jednej ju až tak nezaujímajú. Omylom firiem je aj myslieť si, že známa značka je istota. V recruitmente to neplatí, nábor je vždy o konkrétnych ľuďoch a známa značka, ktorá bojuje s demotiváciou a fluktuáciou svojich konzultantov, rozhodne nie je kľúčom k istému úspechu.
Čo môžu ponúknuť malé agentúry?
Malé agentúry spolupracujú s menej klientmi, preto si môžu dovoliť „loviť“ vo väčších vodách. Prístup menších agentúr je aj osobnejší. Snaží sa poskytnúť kvalitné služby, pretože majú menej klientov a viac času sa im jednotlivo venovať. Menšie agentúry s menším počtom konzultantov sú rozhodne aj flexibilnejšie, otvorenejšie, osobnejšie komunikujú a pri hľadaní kandidátov idú viac do hĺbky. Personálna agentúra s dobrým vzťahom s klientom vedia doviesť recruitment do dokonalosti. Klient vie aké detaily na kandidátov vhodných do jeho prostredia „platia“, vie čo je pre nich dôležité a personálna agentúra zase vie ako napísať pútavý inzerát, kde kandidátov hľadať a vie ako usmerniť klienta napríklad pri nerealistických očakávaniach.
Čo by mali zlepšiť klienti?
My konzultanti z personálnych agentúr, veľkých aj malých, sa asi zhodneme, že najväčšou nepríjemnosťou je zadávanie jednej pozície viacerým agentúram. Ťažko sa potom bude niekto zaoberať pozíciou naozaj do hĺbky, keď vie, že na nej pracuje ešte ďalších 10 agentúr. Kvalitný nábor sa potom zvrhne na súťaž o to, kto pošle prvý životopis. Pokiaľ je cieľom agentúry kvantita, posielajú v rýchlosti aj kandidátov, s ktorými sa nikto nestretol alebo dlhšie nerozprával. Na trhu práce to tiež nevytvára bohvie aký obraz spoločnosti. Kandidáti sú bombardovaný z každej strany tou istou pracovnou ponukou. Problémom sú určite aj oneskorené spätné väzby. Ak majú byť klientmi a agentúry partneri, musí prebiehať kvalitná výmena informácií
V dobrej agentúre by mali byť dobrí recruiteri. Ako spoznať dobrého recruitera?
Väčšina sa asi zhodneme na tom, že podľa toho aké má referencie od kandidátov, klientov či známych. Štatisticky zase podľa toho, aký má pomer prezentovaných kandidátov a placementov. No a kvalita určite závisí aj od počtu klientov, na ktorých konzultant aktívne bežne pracuje. Ak je ich 10 a viac, aký kvalitný klientský servise môže asi poskytovať?
Firmy si niekedy neuvedomujú, že personálne agentúry kandidátov nevyrábajú a nedá sa objednať ideálny kandidát z katalógu. Všetky agentúry lovia v rovnakých vodách, a koniec koncov záleží len na tom, akí šikovní sú v agentúre rybári. 🙂