Podľa prieskumov dôležitosť emocionálnej inteligencie v pracovnom prostredí stále rastie a stáva sa jednou z 10 naj-užitočnejších pracovných schopností.
Mali by sme emocionálnu inteligenciu uprednostňovať pred technickými znalosťami či relevantnými skúsenosťami? Čo je vlastne prioritou HRistov, nájsť človeka ktorý spĺňa viac ako 3 z 5 požiadaviek na znalosti alebo nájsť nového člena tímu, ktorý rýchlo zapadne, bude kolegom oporou, bude pracovať rád a šíriť dobré meno na základe svojej spokojnosti.
Dôvodmi prečo sa táto schopnosť stáva tak dôležitou sú:
Ľudia s vyšším EQ dokážu lepšie zvládať pracovný tlak a stres.
Schopnosť efektívne pracovať pod stresom je dnes už priam výnimkou. Ľudia s vyššou emocionálnou inteligenciou vedia lepšie pracovať so svojimi emóciami, preto dokážu aj lepšie zvládať stres. Vedia spozorovať príznaky stresu a pracovať s nimi skôr a tak aj aktivovať mechanizmy, ktoré so stresom bojujú. To vedie k zdravému zvládaniu stresu, bez negatívnych následkov.
Dokážu lepšie chápať ľudí okolo seba a efektívnejšie spolupracovať.
Aby tím mohol fungovať, musia si jednotlivci navzájom rozumieť a vychádzať spolu. Aj napriek stresovým či nepríjemným situáciám. Emocionálna inteligencia nám umožňuje dobre a jednoducho komunikovať s ľuďmi, dovoľuje nám jednoduchšie a rýchlejšie budovať vzťahy s osobami v našom okolí, nech už sú akýkoľvek.
Dokážu lepšie počúvať.
Schopnosť počúvať druhých a relevantne reagovať je nevyhnutná pre budovanie dobrých pracovných vzťahov. Emočne inteligentní ľudia dokážu druhým porozumieť, rozpoznať pocity druhých a naozaj pozorne vnímať čo druhí hovoria a čo potrebujú. Členovia akéhokoľvek tímu takéhoto kolegu medzi sebou určite ocenia.
Sú otvorení konštruktívnej kritike.
Asi nenájdeme HR blog kde by sa neskloňovala dôležitosť spätnej väzby pre dosiahnutia optimálneho pracovného výkonu. Je nevyhnutné ju vedieť správne podať. Emočne inteligentní ľudia vám to uľahčia, sú úprimnej spätnej väzbe viac ako naklonení, ponúka im možnosť zlepšiť sa. Vďaka sebaúcte, ktorou väčšinou oplývajú nemajú tendenciu brať si slová negatívne alebo osobne.
Empatia.
Empatia je jedným zo základov dobrej spolupráce. Ak sa členovia tímu dokážu dobre chápať a podporovať, tím je oveľa efektívnejší. Ľudia so schopnosťou emočnej inteligencie vzbudzujú pocit dôvery u druhých a preto pri riešení tímových problémov či akútnych situácií sa vedia plne sústrediť na „merito“ veci a nestrácajú čas osobnými konfliktmi či výmenami názorov.
Lepšie zvládajú krízové situácie.
Keď veci nejdú podľa plánu, vysoko emočne inteligentní ľudia sa len tak nenechajú rozhodiť. Mať takéhoto člena tímu je určite inšpirujúce aj pre ostatných a tak v krízových situáciách môže práve takýto silný článok prácu tímu zachrániť. Emočne inteligentní ľudia takto vedia získať rešpekt, obdiv a aj dôveru ostatných.
Dva krát merajú a raz strihajú.
Emočne inteligentní ľudia sa vedia pozerať na veci nie len zo svojho pohľadu, ale vedia sa aj vcítiť do druhých a premýšľať nad vecami inak, ako by to robili iní. Preto často aj vynášajú objektívnejšie súdy a rozvážnejšie rozhodnutia. Majú tendenciu byť lepší nie len v rozhodovaní ale aj v odstraňovaní následkov rozhodnutí, ak sú zlé. Tí, ktorí sa vedia objektívne pozrieť na následky svojich rozhodnutí sú všeobecne aj viac proaktívnejšie a rastúce osoby.
Tak čo, podľa čoho budete nabudúce vyberať kandidáta Vy? Určite sa zhodneme, že ideálny by mal byť aj zručný, vzdelaný, odborník a emočne inteligentný človek, no v prípade že je nutné od niečoho upustiť a niečo uprednostniť spomeňte si aké výhody Vám môže priniesť takýto „soft skill“